Vernissage Lördag 23 sep, kl 15-20
Bar med vegansk mat och dryck
Öppettider
Vernissage lördag kl. 15–20.
måndag–onsdag kl. 13–18,
Startdatum: 2023-09-23
Slutdatum: 2023-09-27
Besöksadress:
Tackjärns Kulturhus, Tackjärnsgatan 3, 41707 GÖTEBORG
Allt ska bort! En konst - och filmutställning med Katxerê Medina, Vilma Määttänen, Hanna Högstedt och Ami-Ro Sköld.
Om programpunkten/utställningen:
Genom konsten skapas en fond för gemenskaper och läkning i ett samhälle där människor tvingas att rea ut sina själar. Ami-Ro Sköld visar sin kritikerhyllade långfilm Butiken som skildrar de konflikter som uppstår när människor pressas av ett profithungrigt system. Katxerê Medinas videoperformance lyfter fram den dansande kroppen som motstånd till invasionen av naturreservat i hennes hemland Brasilien. Det ekoaktivistiska temat är även framträdande i Vilma Määttänens måleri skapat av pigment som utvunnits från mineraler och växter. Hanna Högstedts kortfilm Eftersörjare, som prisbelönades på Göteborgs filmfestival, frågar sig vad som händer med en familj efter ett trauma när sorgen tar sig så olika uttryck.
Our exhibition explores alternative communities and healing processes in a society where people are forced to sell their souls. Ami-Ro Sköld shows their critically acclaimed film Butiken, which depicts the conflicts that arise when a profit-hungry system pressures people to the extreme. Katxerê Medina's video performance Terraplanada highlights the dancing body as resistance to the invasion of nature reserves in her native Brazil. The eco-activist theme is prominent in Vilma's Määttänen's paintings created from pigments extracted from minerals and plants. Hanna Högstedt's award-winning short film After Mourners asks what happens with a family after a trauma when grief is expressed in such different ways.
onsdag 20 Sep, kl. 18:30 – 20:30
En helkväll som är en hyllning till det kollektiva sorgearbetet. Konstnären och dödsdoulan Zafira Vrba Woodski är kvällens värd och håller oss genom en sorgeritual. Vi visar Hanna Högstedts film Eftersörjare, en poetisk dokumentärfilm på 25 minuter som blandar live och kol- och blyertsanimationer, om hur hennes föräldrar förlorade ett barn när hon var liten och hur det påverkat familjen. Men kvällen är något mer än en filmvisning; en gemensam erfarenhet, ett rum att dela sorg i.
bokningsbara sessionerna:
Det är ett mycket begränsat antal platser. För att boka din plats, maila till info@tackjarns.se
måndag 25 sep,kl. 15 och kl. 17
De två bokningsbara sessionerna är cirka 40 min för max 5 deltagare.
För att boka tid skicka mail till info@tackjarns.se eller sms 070 6023626
Denna interaktiva performance är inspirerad av en konstnärlig behandlingsmetod från 1970-talet vilken utvecklades som kritik mot den brasilianska fascismens styrning mot ett samhälle befolkat av känslokalla och strängt åtskilda kroppar. Efter en kortare introduktion erbjuds deltagarna att lägga sig bekvämt på madrasser. Med slutna ögon får de känna hur olika objekt (till exempel blommor, snäckor, stenar, plastpåsar och gummirör) läggs på deras kroppar. Under tiden används även ljudterapeutiska redskap som stämsgafflar.
Vi frågar oss om vi genom denna konstnärliga behandlingsform kan vi skapa en fond för gemenskap?
This interactive performance is inspired by an artistic treatment method developed in the 1970s as a critique of Brazilian fascism's rule of a society populated by sensitive and strictly separated bodies. After a short introduction, the participants are offered to lie down comfortably on mattresses. With their eyes closed, they get to feel how different objects (for example, flowers, shells, stones, plastic bags and rubber tubes) are placed on their bodies. In the meantime, sound therapeutic tools such as tuning forks are also used. Can we create a foundation for a community of bodies through this artistic method of treatment?
onsdag 27 september kl.16 till kl. 18
Set in a near-future Sweden, where jobs are scarce, margins are tight and corporate profit trumps all, this timely hybrid film reveals a frighteningly all-too-recognisable economic dystopia. Sköld highlights the effects of the ruthless system on families, friendships and communities. All but a hair’s breadth away from homelessness, zero-hours contract workers squabble over shifts at the discount supermarket while store manager Eleni, a new mother forced to return to work too soon, frantically pumps breast milk in the staff toilets. Poignant and compellingly performed, the film’s vignettes are punctuated with animated sequences, inventively exposing the dehumanising and absurdly wasteful effects of capitalism. And yet, beyond the store, an ever-growing ‘underclass’ offers a sense of hope through sustainability and true community.